مشخصات فنی و قیمت ردمی K30 شیائومی‏ / Xiaomi Redmi K30 گوشی موبایل Android با نمایشگر 6.67 اینچ

در جریان برگزاری رویداد معرفی ردمی ۸ در چین، مدیرکل ردمی روی صحنه حاضر شد و نخستین تصاویر مربوط به ردمی کی ۳۰ را همراه اطلاعاتی درمورد این گوشی منتشر کرد.

شیائومی از جمله شرکت‌هایی است که قبل از معرفی رسمی گوشی‌های، به‌صورت قطره‌چکانی از طریق انتشار پوستر و کارهای دیگر جزییات زیادی از این گجت‌ها را فاش می‌کند. طبق اعلام این شرکت، نه‌تنها ردمی K30 از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند، بلکه برای ارتباط بهتر با شبکه مخابراتی از ۱۲ آنتن بهره می‌برد. در ادامه موارد فاش شده، می‌توانیم به ماژول دایره‌ای شکل دوربین چندگانه هم اشاره کنیم و حالا می‌توانیم بگوییم که این ماژول شامل دوربین‌های ۶۴ مگاپیکسلی، ۸،۵ و ۲ مگاپیکسلی است. در این میان، شیائومی برای دوربین اصلی از سنسور سونی IMX686 استفاده کرده است.

ردمی K30 شیائومی با فناوری ۵G و قیمت ۲۸۵ دلار

این گوشی مبتنی بر تراشه تازه‌نفس اسنپ‌دراگون ۷۵۶G است که از مودم ۵G یکپارچه بهره می‌برد. البته شیائومی برای کاربرانی که توان پرداخت مبلغ مدل ۵G را ندارند، مدل ۴G این گوشی را هم روانه‌ی بازار می‌کند که قیمت پایین‌تری دارد.

در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم ردمی K20 و ردمی K20 پرو که سال گذشته معرفی شدند، توانستند به‌سرعت توجه گسترده‌ای را به خود جلب کنند و فقط در ماه نخست بیش از ۱ میلیون واحد از آن‌ها به فروش رفت.

ردمی K30 در چهار رنگ ارغوانی، آبی، سفید و صورتی روانه‌ی بازار می‌شود. در اطراف نمایشگر حاشیه‌های اندکی وجود دارد و فقط در بخش پایینی حاشیه‌ی نسبتا ضخیم‌تری دیده می‌شود. در پنل پشتی، دوربین چهارگانه به‌صورت عمودی در یک بخش دایره‌ای شکل تعبیه شده‌اند که ظاهر خاصی را برای این گوشی به ارمغان آورده‌اند. در پنل پشتی مدل ۵G این گوشی در پایین ماژول دوربین لوگو ۵G توجه را جلب می‌کند.

برخلاف نسل قبلی، شیائومی این بار مکانیسم دوربین سلفی پاپ‌آپ را کنار گذاشته و در عوض به بهره‌گیری از حفره نمایشگر روی آورده است. دوربین سلفی دوگانه در سمت راست بخش فوقانی نمایشگر قرار دارند. در لبه‌ی پایینی این گوشی، پورت USB-C دیده می‌شود و در کنار آن حفره مربوط به اسپیکر تعبیه شده است. همچنین برای طرفداران جک هدفون هم باید بگوییم خوشبختانه شیائومی این مشخصه را از این گوشی حذف نکرده است.

دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور در سمت راست بدنه قرار دارند و باید بگوییم دکمه پاور به‌عنوان حسگر اثر انگشت هم انجام وظیفه می‌کند. روی هم رفته، ردمی K30 از طراحی جذابی بهره می‌برد.

ویژگی‌های مدل ۵G ردمی K30

همانطور که گفتیم، مدل ۵G این گوشی مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۷۶۵G است. پسوند G به Gaming اشاره دارد و به لطف این تراشه هشت هسته‌ای، شرکت‌های سازنده می‌توانند گوشی‌های ۵G را با قیمت بسیار کمتری عرضه کنند. در مقایسه با نسل قبلی یعنی اسنپ‌دراگون ۷۳۰G، نسل جدید این تراشه از ۲۰ درصد عملکرد بهتر در بخش پردازنده و ۴۰ درصد سرعت بیشتر در بخش پردازنده گرافیکی بهره می‌برد.

شیائومی برای این گوشی از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ استفاده کرده است. نسبت تصویر آن ۲۰:۹ است و شاهد رفرش ریت فوق‌العاده ۱۲۰ هرتز هم هستیم. در این میان مدل پایه نسخه ۴G از ۶ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد ولی ارزان‌ترین نسخه مدل ۵G مجهز به ۶ گیگابایت حافظه رم است.

دوربین‌های اصلی هم از دوربین ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین ۸ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۰ درجه)، دوربین ۲ مگاپیکسلی (تشخیص عمق) و در نهایت دوربین ۵ مگاپیکسلی (ماکرو) تشکیل شده‌اند. در پنل جلویی هم دو سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی انجام وظیفه می‌کنند.

انرژی این گوشی از جانب یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تامین می‌شود که به لطف پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ وات، در عرض یک ساعت میزان شارژ این باتری از ۰ به ۱۰۰ درصد می‌رسد. از لحاظ نرم‌افزاری هم باید به بهره‌گیری از رابط کاربری MIUI 11 مبتنی بر اندروید ۱۰ اشاره کنیم.

ویژگی‌های مدل ۴G ردمی K30

مدل ۴G این گوشی به غیر از تراشه و دوربین و سرعت شارژ تفاوتی با مدل گران‌تر خود فرقی ندارد. طبق اعلام شیائومی، مدل ۴G این گوشی از تراشه اسنپ‌دراگون ۷۳۰G بهره می‌برد و در پنل پشتی به جای دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی شاهد دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هستیم. در ضمن همانطور که گفتیم سرعت شارژ آن هم اندکی پایین‌تر است و کاربران باید به شارژ ۲۷ وات بسنده کنند.

قیمت گوشی موبایل شیائومی ردمی کی 30

مدل ۴G ردمی K30

  • 4 گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی – ۱۵۹۹ یوان (۲۲۷ دلار)
  • ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی – ۱۶۹۹ یوان (۲۴۱ دلار)
  • ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی – ۱۸۹۹ یوان (۲۷۰ دلار)
  • ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی – ۲۱۹۹ یوان (۳۱۲ دلار)

مدل ۵G ردمی K30

  • 6 گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی – ۱۹۹۹ یوان (۲۸۴ دلار)
  • ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی – ۲۲۹۹ یوان (۳۲۶ دلار)
  • ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی – ۲۵۹۹ یوان (۳۶۹ دلار)
  • ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی – ۲۸۹۹ یوان (۴۱۲ دلار)

طبق اعلام شیائومی، از ژانویه ۲۰۲۰ این گوشی در بازار چین به دست مشتریان می‌رسد و البته از دو روز دیگر هم کاربران چینی می‌توانند پیش‌خرید آن را آغاز کنند.

گوشی جدید ردمی درکنار پشتیبانی از فناوری 5G، از نمایشگر دارای حفره بهره خواهد گرفت؛ در واقع در قسمت بالای سمت راست این نمایشگر، شاهد حفره‌ای بیضی‌شکل خواهیم بود؛ ردمی K30 نخستین گوشی شیائومی خواهد بود که به چنین نمایشگری مجهز می‌شود.

مدیرکل ردمی تیزر کوتاهی را از گوشی K30 در صفحه‌ی رسمی‌اش در شبکه‌ی اجتماعی ویبو به‌اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد حفره‌ی گوشی جدید ردمی شبیه به آن چیزی است که پیش‌تر در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۰ پلاس مشاهده کرده‌ایم. در واقع ردمی K30 همچون اس ۱۰ پلاس قرار است به دوربین سلفی دوگانه در قسمت بالای سمت راست نمایشگرش مجهز شود.

ردمی در کنار موارد یادشده، جزئيات دیگری را نیز از گوشی کی ۳۰ منتشر کرده است. بر این اساس، محصول بعدی ردمی از 5G دوگانه پشتیبانی خواهد کرد؛ این یعنی ردمی K30 از شبکه‌های SA (حالت مستقل) و همچنین NSA (حالت غیرمستقل) بهره‌مند است.

ظاهرا شبکه‌ی NSA این گوشی برای انجام برخی کارها نظیر برقراری ارتباط بین برج‌های مخابراتی و سرورها، متکی بر زیرساخت‌های فعلی LTE است. بهره‌مندی از 5G دوگانه باعث می‌شود که اتصال ردمی K30 به این شبکه به‌شکل بهتری صورت پذیرد؛ در ضمن این کار، باعث کاهش هزینه‌ی توسعه‌ی 5G در مناطق جدید می‌شود.