ورود به سرویس های گوگل بدون نیاز به رمز عبور در اندروید

قبلا مرورگر رسمی سامسونگ، به برخی از دستگاه های Galaxy اجازه می داد تا با استفاده از احراز هویت بیومتریک، به برخی خدمات و سرویس ها وارد شوند. امروز به نظر می رسد که Google نیز به کاربران Android اجازه می دهد تا کاری مشابه این را در کروم مرورگر chrome انجام دهند. در واقع اکنون می توانید بدون نیاز به تایپ کردن رمز عبور، فقط با استفاده از اثر انگشت خود به برخی از سرویس های Google وارد شوید. این ویژگی از امروز برای برخی از گوشی های اندرویدی قابل دسترسی است و در طی چند روز آینده همه گوشی های هوشمند با سیستم عامل Android 7 یا بالاتر از آن بهره مند خواهند شد. این ویژگی حتی به شما امکان می دهد تا از همان روش باز کردن گوشی های خود مانند PIN ، الگو و رمز عبور استفاده کنید.

اگر یک دستگاه Android سازگار دارید (در واقع دستگاهی که Android Nougat 7.0 و بالاتر از آن باشد)، با استفاده از برنامه Chrome در تلفن خود، به passwords.google.com بروید و سپس بر روی هر گذرواژه ذخیره شده ضربه بزنید و روش ورود به حساب خود را تغییر دهید. کاربران Android می توانند از اثر انگشت خود برای تأیید برخی از خریدها در سرویس هایی مانند Google Pay استفاده کنند. گوگل می گوید قصد دارد تا در آینده این قابلیت ها را به سرویس های بیشتری اضافه کند.

این عملکرد جدید با استفاده از FIDO2 و پروتکل WebAuthn ساخته شده است. این یک استاندارد باز است که سایت ها می توانند از آن برای امنیت ورود به سیستم مبتنی بر وب استفاده کنند، زیرا FIDO2 بسیار امن تر از رمزهای عبور معمولی است. کلیه دستگاه های Android نسخه 7.0 یا بالاتر نیز دارای مجوز FIDO2 هستند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از احراز هویت مبتنی بر دستگاه به جای رمزهای عبور سنتی این است که احتمال از بین رفتن داده ها برای تلاش فیشینگ از بین می رود. با این حال، ما هنوز توصیه می کنیم که از یک مدیریت رمزعبور قوی به همراه 2FA برای وب سایت هایی غیر از Google استفاده کنید، زیرا هنوز بسیاری از سایت ها و سرویس ها از این ویژگی را پشتیبانی نمی کنند. باید انتظار داشته باشید که طی هفته های آینده عملکردهای جدیدی را به صورت زنده در Chrome برای Android مشاهده کنیم.